Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Några kvällsord från en maN

Av Goni Barjin - 3 november 2011 21:11

Mycket kan hända i livet som får en maN att känna att man inte riktigt duger, att man inte räcker till. Faktum är att det förmodligen händer något varje dag, som gör att man känner så. Detta är en jobbig känsla, som man måste göra sig av med.


Som människa är man faktiskt väldigt känslig. Oavsett vilken bild av sig själv man förmedlar till folk, så är det något inom en som dör varje gång man känner sig oduglig. Man kan till och med gå igenom vissa dagar, då man känner sig helt onödig. Ens existens är inte berättigat. Jag menar, om du går igenom en hel dag, där du inte åstadkommer något speciellt, du lär dig inte något nytt, du berör inte någon på något sätt, du får ingen att skratta, du bidrar inte ens till ett leende hos någon person, du har själv inte ens skrattat eller njutit av något, du har inte hjälpt någon med nått....osv.....varför har du då ens existerat den dagen? 


Det är väl inte här man vill vara, det är väl inte därför man är här? 


Det finns en historia, som en maN lever efter varje dag, och med tanke på att jag uppskattar att du tar dig tid och läser detta, och att jag innerst inne, från botten av mitt hjärta, tycker om dig, så ska jag ge dig denna gåva, och dela med mig av min historia till dig. Läs och njut, vem, vart och hur du än är!


Det var en gång för tusentals års sedan i ett jägarsamhälle en man vid namn som vi inte behöver känna till. Detta var den sämsta jägaren som nånsin existerat! Han hade aldrig lyckats fånga något byte. Han och hans familj hade lyckats överleva endast tack vare att de andra männen i byn delade med sig av sin mat, och faktum var att de hade börjat tröttna på mannen som inte kunde försörja sig själv och sin familj. Mannen vars namn vi inte behöver veta, bestämde sig en dag för att bege sig ut i den farofyllda skogen helt ensam, och inte återvända utan ett byte. 


Efter att ha vandrat runt i timmar, så ser han något som får hans kropp att rysa av glädje! Det är en skadad noshörning. Den ligger ner, och allt som behövs är den avgörande dödsstöten med ett spjut som han höll i handen. När jägaren närmar sig, så dyker helt plötsligt en annan känsla upp. Han börjar tycka synd om den stackars hjälplösa noshörningen. Han väljer istället att gömma sig bakom en buske, och väntar.


Efter en kort stund, så dyker helt plötsligt ett lejon upp. "FAN!" tänker jägaren, nu kommer lejonet ta mitt byte. Till hans oerhörda förvåning så kommer lejonet med mat till noshörningen, och beger sig sedan därifrån.


Hela jägarens värld vänds upp och ner. Han fattar inte hur ett lejon kan komma med mat till en noshörning. Då naturens lagar inte kan förklara detta, vänder sig jägaren istället till filosofi. Om man är behövande, tänker han, så kommer universum att hjälpa en, på något sätt. Så han bestämmer sig för att lägga sig ner på marken, och vänta på att universum ska hjälpa honom.


Efter att ha legat där i flera dagar, utan mat och utan vatten, börjar jägaren närma sig sin oundvikliga död. Han öppnar sina ögon, och ser noshörningen, som nu står upp och verkar vara återställd. Den kommer emot honom. Noshörningen börjar prata. "Varför ligger du bara här"? Jägaren svarar gråtandes:


Jag kom till denna skog för att för en gång skull lyckas fånga ett byte, så att jag kan mata min egen familj. Sedan såg jag dig, där du låg så hjälplös, och jag bevittnade det faktum att universum hjälper de som behöver hjälp. Så jag bestämde mig för att imitera dig, vara som dig, för att få hjälp! 


Noshörningen skrattar, och svarar: Det är ju inte mig, utan det är lejonet du ska imitera!


Du min vän som precis har läst detta. Från och med nu, vill jag att du ska vara som lejonet. En maN börjar med att ta det som han vill ha. Han blir kung i sitt område. Sedan ger han till de som är behövande. En maN sitter inte och väntar på ett mirakel, i form av vinst på lotto, eller en befordran på sitt tråkiga jobb. En maN tar det han vill ha, med all sin kraft och energi, och ger sedan till de andra, som är behövande. 


Från och med nu, ska du, varje gång som du känner dig onödig, förstå, att du i den stunden är som jägaren, som ligger och väntar på hjälp, och att du snabbt måste komma på, hur du formar om dig själv, till lejonet. 


Ha en trevlig fortsatt torsdagskväll, och ta hand om dig! 


MVH en maN. 

 
 
Ingen bild

Secret

5 november 2011 13:00

Håller med totalt!!!! Mycket bra skrivet maN

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Goni Barjin - 31 juli 2012 20:34

Det bästa jag vet, är när man hör en låt för första gången, och inser att man tycker att den är riktigt bra. Jag vet inte hur det är med er andra, men detta händer mig kanske 3 gånger/år. Låten är så bra, och i samma sekund som man inser detta så bes...

Av Goni Barjin - 4 december 2011 19:42

http://www.youtube.com/watch?v=TdkNn3Ei-Lg&feature=player_embedded    En maN vill säga några ord om ovanstående video, då den väcker många tankar.    Mina vänner...det som sker hos våra små människor runt om i världen är mycket tragiskt. Dess...

Av Goni Barjin - 20 november 2011 18:10

En maN tycker om att föra diskussioner kring världen och samhället. Varav detta inlägg.   Det är ju ingen hemlighet att vi i väst lever i ett överflöd. Oavsett vilka invändningar man har så är det ett faktum att vi lever i ett enormt överflöd. D...

Av Goni Barjin - 17 november 2011 11:44

Duduk är tre tusen år gammal armenisk instrument som uttalas doo DOOK. Första gången jag fick höra det instrumentet var från filmen ”Gladiator”.        Varför väljer jag att skriva om detta instrument? Duduk får din kropp att rys...

Av Goni Barjin - 10 november 2011 23:31

Personlighetsdrag som en maN ogillar:   En person hör ett skämt, eller en lustig kommentar. Han kollar först på de andra i rummet för att se deras reaktion, för att sedan själv reagera. Han måste alltså se om restan av sällskapet skrattar, för at...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards