Alla inlägg den 17 november 2011

Av Goni Barjin - 17 november 2011 11:44

Duduk är tre tusen år gammal armenisk instrument som uttalas doo DOOK. Första gången jag fick höra det instrumentet var från filmen ”Gladiator”.

    


Varför väljer jag att skriva om detta instrument?

Duduk får din kropp att rysa helt enkelt. Den ger en själslig inspiration. Hur kan ett ljud få en att rysa? Detta är något som jag frågar mig själv ofta men tyvärr inte hittar något bra svar. Jag vet bara att detta inspirerande och livgivande ljud får en att bli harmonisk.

Det armeniska instrumentets ljud väcker ständigt något minne, någon känsla av storhet och oändlighet.

Ljudet som kommer ut från duduk känns nästan som när man hör ljudet från havets vågor.

Man skulle även kunna beskriva duduks ljud på följande sätt:

”Ur den kyliga ökennatten, buren på en lätt bris kommer ljudet av ett barns klagan. Rösten uttrycker smärta, saknad och sorg. En röst bortom tiden, stark, ren och vacker. Den vemodiga klagans röst blir till ljudet av en flöjt, en duduk.”


När man lyssnar på sån som Pedro Eustache, en kreativ solo flöjtist, han får en att må bra, han får en att finna lugn och ro inom sig själv. Denna super flöjtisten har en samling av 600 instrumenterar världen över som han själv skapat, byggt, planlagt och ändrat.



   


De säger att inget bröllop, inga festligheter och ingen släktträff skulle vara komplett utan duduk. Jag instämmer helt. På mitt bröllop ska det finnas en dudukspelare.


Till sist kommer jag att visa länkar nedan, den första är duduk från den fantastiska Yanni konserten (Pedro Eustache är den som spelar duduk) och den andra är duduk från filmen Gladiator.

När Ni har lyssnat på denna armeniska skönheten kommer Ni att förstå vad jag menar när jag skriver att detta instrument får en kropp att rysa.


En MANs slutmening: Varje MAN borde lära sig att spela samt lyssna på den armeniska skönheten.


http://www.youtube.com/watch?v=10A_am4r_uc

http://www.youtube.com/watch?v=Zd5jO69REDY


/MAN

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards