Alla inlägg den 20 november 2011

Av Goni Barjin - 20 november 2011 18:10

En maN tycker om att föra diskussioner kring världen och samhället. Varav detta inlägg.


Det är ju ingen hemlighet att vi i väst lever i ett överflöd. Oavsett vilka invändningar man har så är det ett faktum att vi lever i ett enormt överflöd. Detta överflöd har vi byggt upp på mindre lyckosamma länders ryggar. Idag kan man köpa 5kg ris för ca 70 kr. Vad betyder dessa 70 kr för dig? Om du hade kastat de i sjön så hade det nog inte påverkat din ekonomi speciellt mycket. Jag vill inte ens tänka på hur mycket 5 kg ris hade varit värd för andra mindre lyckosamma människor. 5kg ris ska inte kosta 70 kr. Det är fel. Det är ett tecken på vårt överflöd som vi lever i.


Vad tror ni händer i världen just nu? Jag menar, är det inte ganska uppenbart? Om man ser enkelt på saken. Är det inte så att de fattiga har fått nog? De har startat en revolution. Kolla bara på demonstrationerna i New York, mot wall street. Ingenstans i världen är klyftan så hög mellan fattiga och rika som i Usa.


Samtidigt så ser man länder som Grekland och Italien, gå mot konkurs. Dessa länder är en del av Europa. Hur kan de gå i konkurs? Det borde ju inte vara möjligt. Jag tror att det är en effekt av de fattigas motstånd. Jag vet inte exakt hur det hänger ihop, och jag har inget belägg för det. Det är bara en konspiratorisk teori.


Jag tror iallafall att det finns en gräns för hur mycket de fattiga kan stå ut. Där de står på botten av den klyfta vi har byggt upp, så kommer de att ropa. De kommer höja sina röster mot oss, som kastar mer mat på en dag, än vad de äter på en vecka, ibland en månad eller en livstid. De kommer säga, nu får det vara nog. Nu har gränsen gått. De kommer skrika på oss 20% som utnyttjar 80% av planetens resurser. De kommer skrika, vi är 80% av den mänsliga rasen. Vi vill också ha något att säga till om, vi vill också leva.


Vad tror du?


MVH en maN

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards