Alla inlägg under november 2011

Av Goni Barjin - 1 november 2011 16:47

Det var en gång en bondpojke som klättrade upp på ett berg. Högst upp på berget hittar han ett örnägg. Han tar med sig ägget hem. Han placerar den hos hönorna och deras ägg, i hönsfarmen. En höna ser inte skillnad på det ägget och sina egna ägg, så den ruvar ägget som vanligt. Efter några dagar så kläcks den, och ut kommer örnen. 


 


Med tanke på att den lever bland hönor så lever örnen hela sitt liv som en höna. Flyger endast någon decimeter ovanför marken, går runt och plockar maskar och frön från jorden, osv.


Efter några år när örnen börjar bli gammal, så händer något konstigt. Det dyker upp en stor skugga över hönsgården. Örnen kollar upp mot himmelen och frågor sin vän..."vad är det där?"


Vännen säger " Det där är örnen, luftens härskare, vi är bara hönor, och lever endast innanför dessa stängsel", men örnen flyger vart den vill, utan några hinder, och utan någon rädsla."


Denna örn, lever till slut hela sitt liv som en höna. Ingen talar någonsin om att den egentligen är en örn, och inte behöver vara kvar i denna hönsfarm.


En maN vill berätta för dig som precis har läst detta. Låt aldrig någon få dig att tro att du är en höna! Du är en örn, och du kan nå vilka höjder du vill.


MVH en maN.

Av Goni Barjin - 1 november 2011 12:45

Jag öppnar mina ögon min första tanke poppar upp... vad är klockan!


Sekunder minuter timmar dagar veckor månader och år.. människans verk, visste ni att 4000 år f.kr så var det några präster i Egypten som uppfann tideräkningen, de fann att polstjärnan går upp på samma ställe en gång om året. De tog då antal månvarv 12 stycken och lade 30 dagar på varje varv och de plusade på 5 för prästernas högtider. under dessa dagar så offrade man till de olika gudarna (RA, m.m) Så 12*30+5=365 dagar.

45 år f.kr så räknade Romarna ut att solvarven inte stämde överens med årets dagar, dagarna försköts framåt i tiden, Man lade då till ett skottår, en extra dag vart 4:e år. Romarna namngav också månaderna, Juli, augusti etc.


Tiden.. kan jag vrida tillbaka tiden? 


För några veckor sedan så vaknade jag av fåglarnas kvitter, nu var det ett tag sedan jag hörde dessa underbara kreaturer. Det kanske var någon månad sedan eller nej kanske var det några veckor bara, hmm jag undrar när det var, jag kanske ska bygga en tidsmaskin så jag kan gå tillbaka i tiden och höra när fåglarna slutade att kvittra, när de slutade att sjunga. Varför var jag inte mer uppmärksam, undra vad jag tänkte på för att glömma fåglarna. En tidsmaskin..jag måste uppfinna en tidsmaskin.. 


Tiden..kan jag vrida fram tiden?


Min kära vän har planerat en resa österut, jag har hört om denna resa i 6 veckor, han ska åka om 1 månad. igår så gick vi en promenad, jag gåendes och han cyklandes, jag tog djupa andetag och andades in världens friska o underbara liv, jag kollade upp och såg vackra träd med löv av alla olika färger och slag, marken va full av dessa vackra löv gula, röda, gröna alla möjliga färger o toner, framför oss sprang en hare i full sprint på det gröna gräset som också va fullt av löv, haren halkade till på löven och ramlade på sidan, den kom upp på någon sekund o fortsatte att springa inte lika snabbt och inte lika omedvetet utan denna gång medveten om dens omgivning. Medans jag såg detta så pratade min vän om sin framtida resa, han pratade också om vad som hände för ett tag sedan, min vän cyklade över en hög med löv, min vän halkade och vurpade, inte som haren som troligtvis blev rädd för cykeln utan mer som en omedveten naiv pojke som drömde sig bort medan han cyklade, min vän bröt benet och fick en skallfraktur, min vän hade ingen hjälm. Min väns resa om 1 månad är skjuten framåt i tiden på obestämd tid.


Tiden.. tiden ses som en oändlig rad av ögonblick, vissa "bra" andra "dåliga". Kollar man lite närmre på saken, alltså genom din omedelbara upplevelse, så upptäcker du att det inte finns många ögonblick alls. Du upptäcker att det inte finns något annat än just det här ögonblicket. Livet är alltid NU. Hela ditt liv utspelar sig i detta ständiga NU.

Till och med tidigare eller framtida ögonblick existerar bara när du kommer ihåg eller ser fram emot dem, och det gör du genom att tänka på dom i det enda ögonblick som finns: det som är NU.


Kan man förneka att tiden är verklig?


Du behöver den för att ta dig till en plats från en annan, laga mat, bygga ett hus, läsa bok eller kolla film. Du behöver tid för att mogna, bli vuxen, lära dig nya saker. Du behöver tid för att bli en MAN. Allt du gör tycks ta tid.

Allt är underkastat tiden och, som Shakespeare sa, till slut kommer "tidens tyrann" att ta död på dig.

För några dagar sedan träffade jag en gammal vän som jag inte hade träffat på flera flera år, vi var väldigt unga, hon var sig ganska lik förutom att tiden hade varit framme och gett henne rynkor och gjort henne äldre, jag blev chockad och nog blev hon chockad av att se mig.


Allt tycks vara underkastat tiden och samtidigt händer allt i nuet. Det är det som är paradoxen.

vart man än tittar så finns det tecken på att tiden är verklig - ett ruttnande äpple, ditt ansikte i en spegel jämfört med ett fotografi på dig för 20-30 år sedan, blommor som blommar, löv som faller - men ändå så finner man aldrig några direkta bevis, du upplever aldrig själva tiden. Du upplever bara det innevarande ögonblicket, eller snarare det som sker i det. Om du enbart går på direkta bevis finns det ingen tid, och Nuet är det enda som någonsin existerar.



MVH

En BitterMAN



Av Goni Barjin - 1 november 2011 11:27

En MAN ger sin kvinna en inre styrka till att kunna hantera motgångar på bästa sätt.

En MAN ger sin kvinna en hårdhet som tillåter henne att fortsätta när alla andra ger upp.

En MAN är lojal mot sin kvinna.


En MAN ger kunskap till att veta att en god och äkta MAN aldrig någonsin gör sin kvinna illa.

En MAN är hängiven till sin kvinna.


En MAN ser sin kvinna som den finaste pärlan som gnistrar i solen.

En MAN ser sin kvinna som den enda, den unika, den vackra, den speciella.


För ser du min vackra kvinna: Det är inte kläder som du har på dig, inte heller den kropp du har, inte heller hur ditt hår är. Din skönhet ses i dina ögon, för det är huvuddörren till ditt hjärta – det stället där kärlek bor


MVH,

MAN

Av Goni Barjin - 1 november 2011 09:54

Ett par frågor jag ofta tänker på är hur en MAN ska bete sig och hur ska en MAN vara med kvinnor!

Svåra frågor kräver självklart svar från en MAN..

Nu kommer jag skriva om beteendet, fler inlägg kommer gällande den andra punkten.

En MAN pratar fint till att börja med. Inga svordomar, inga kränkande ord till sina andra MEDMÄN och heller inget som trycker ner sig själv.


Självförtroendet är nr 1. Utan ett bra självförtroende är man fortfarande en pojke! Men hur får man ett bra självförtroende? Svaret är enkelt, läs tidigare inlägg från en maN. Det handlar om vad en man äter, om träning, om vänskapskrets och det viktigaste, om man umgås med andra MÄN. Det smittar av sig. "En MAN gör en annan till MAN" glöm aldrig det!  Glöm heller inte att skapa dig ett bra självförtroende. Så nu vet ni att en MAN pratar fint, att en MAN har bra självförtrende och att en MAN umgås med andra MÄN! Men vad mer? Vi får absolut inte glömma att en MAN alltid kan bli en pojke igen, men att en pojke inte alltid kan bli en MAN, det är mycket press.


Hur hanterar en MAN den pressen? Det är nr 2.

En MAN ser svårigheter i livet som utmaning. Att en affär gått dåligt innebär att man nästa gång måste kämpa dubbelt så hårt för att inte tappa en affär igen, det är en utmaning, ingen svårighet eller problem. En MAN ser lösningar istället för problem, en MAN kan ta beslut vid svåra frågor och en MAN är helt enkelt en MAN den dagen man kan ses sig själv i spegeln, ge personen i spegeln ett smile och bara säga. DU ÄR EN MAN!


Frågan är nu som tidigare bloggarMAN skrivit. "WHAT THE FUCK HAPPENED?"


Med vänlig hälsning

EN mAn


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards