Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Stackars dessa små människor

Av Goni Barjin - 4 december 2011 19:42

http://www.youtube.com/watch?v=TdkNn3Ei-Lg&feature=player_embedded 


En maN vill säga några ord om ovanstående video, då den väcker många tankar. 


Mina vänner...det som sker hos våra små människor runt om i världen är mycket tragiskt. Dessa stackars små människor får sin själ nedtryckta till marken, där den sedan blir trampad och spottad på. Bara tanken på att denna pojke känner sig så hatad av alla att han hatar sig själv, är så fucked up. Vem ska förstå honom? Hur ska han kunna förklara för någon vad han känner? En förälder kanske kommer fråga vem det är som plågar honom, och sedan prata med den personens föräldrar eller med skolan...men sen då? Det kommer ju inte sluta för det. Nej, dom kan man inte vända sig till. 


Kan lärarna göra något? Ibland känns det som att lärarna är så koncentrerade på vad de ska undervisa, att de glömmer hur de ska undervisa. Om man som lärare bara fokuserar på den konkreta undervisningen så tycker jag att man har misslyckats. Att vara lärare innebär så mycket mer. Man ska lära dessa små människor om livet. Vad det innebär att hjälpa varandra, att vara sympatisk. Att hantera konflikter, och säga ifrån. Nej en lärare kan man inte prata med. Det hjälper inte, och man blir kallad tjallare.  


Jag önskar att jag hade kunnat vara där. Bredvid honom, i hans värld. Jag vill sitta med honom en stund, och känna det han känner, och sen tala om för honom att jag förstår. Gett honom min hand, och säga att allt kommer bli bra. Lära honom hur han ska handskas med människor. Förklara för honom, att de som plågar honom är små människor som egentligen själva lider. De lider, och tar ut det över andra. Jag vill tala om för honom exakt vad han ska göra, hur han ska bära sig åt för att få alla att sluta. Sedan vill jag prata med de andra små människorna, som orsakar lidandet. Fått de att verkligen förstå vad de ställer till med. Ur en viss typ av synvinkel så är de skyldiga till mord. Mord på en medmänniskas själ. 


Jag vill avsluta med ett erkännande. Jag står inte utanför detta som en ängel. Jag har också syndat, som våra religiösa vänner brukar säga. Till alla de som har blivit drabbade av min brist på empati, och min tillfälliga ondska, vill jag härmed be om ursäkt. Jag är verkligen ledsen för det lidande som jag orsakade dig den stunden. Jag var en mycket liten människa.


Kan vi alla från och med nu, behandla varandra med respekt? Kan vi alla sluta vara mördare av själar, och skänka varandra glädje och kärlek? Vilka håller med mig, en kväll som denna?  


MVH en maN. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Goni Barjin - 31 juli 2012 20:34

Det bästa jag vet, är när man hör en låt för första gången, och inser att man tycker att den är riktigt bra. Jag vet inte hur det är med er andra, men detta händer mig kanske 3 gånger/år. Låten är så bra, och i samma sekund som man inser detta så bes...

Av Goni Barjin - 20 november 2011 18:10

En maN tycker om att föra diskussioner kring världen och samhället. Varav detta inlägg.   Det är ju ingen hemlighet att vi i väst lever i ett överflöd. Oavsett vilka invändningar man har så är det ett faktum att vi lever i ett enormt överflöd. D...

Av Goni Barjin - 17 november 2011 11:44

Duduk är tre tusen år gammal armenisk instrument som uttalas doo DOOK. Första gången jag fick höra det instrumentet var från filmen ”Gladiator”.        Varför väljer jag att skriva om detta instrument? Duduk får din kropp att rys...

Av Goni Barjin - 10 november 2011 23:31

Personlighetsdrag som en maN ogillar:   En person hör ett skämt, eller en lustig kommentar. Han kollar först på de andra i rummet för att se deras reaktion, för att sedan själv reagera. Han måste alltså se om restan av sällskapet skrattar, för at...

Av Goni Barjin - 10 november 2011 09:57


Jag följer en väg mot livets topp efter att ha varit i dess bott. Denna väg ska visa sig vara den rätta, vad kan jag uträtta? En MAN vet rätta vägen han känner det i själen.   Jag ser henne försvinna, var är min kvinna? Denna väg sk...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards